„A Tisztelet a
Szeretet előszobája.” Müller Péter
Ugye
emlékszel, olyan harmóniát akarunk, amiben egyenrangúság van és isteni rend.
Számomra
az egyenrangúság, a minden emberre jellemző egyetemes szükségleteink elismerésének
tudatosságán alapul. Elismerem tehát, hogy minden ember egyenlő, és
elidegeníthetetlen joga van saját szükségleteinek kielégítéséről gondoskodni. Mikor
ez a tudatosság hatja át a cselekedeteimet, akkor tudok úgy viszonyulni a
másikhoz, hogy képes vagyok teljes mértékben megérteni, elfogadni igényét szükségletei
kielégítésére. Mindeközben nem mondok le saját szükségleteim kielégítésének
létjogosultságáról sem.
Az
Egyenrangúság másik neve Tisztelet. Hu, amikor erre rájöttem,
nagyon megörültem. Egy részt azért, mert először, mint harmóniát létrehozó
rendező elv, a szeretet irányába próbáltam keresgélni. A szeretet azonban
nagyon bonyolult valami. Nem könnyű megmondanom, mit is értek szeretet alatt. A
szeretetet gyakran érzésként éljük meg, máskor cselekvésként, adás, ajándékozás
formájában. Megint máskor összekapcsoló, összetartó erőként és cselekedeteink
legmagasztosabb indító szándékaként. Tágabb összefüggésében a Szeretet a
Világmindenség létezésének alapja és egyben működésének legmagasabb szintű
rendező elve is. Úgy gondolom, hogy mi emberek itt a földön, anyagban élve nem
tudjuk a szeretet teljességét még csak fel sem fogni. Hiszen Szeretet csak ott
van, ahol Szabadság van, és mi nem vagyunk szabadok. Sem a fizikai létünk, sem a
társadalmi berendezkedésünk - egyebekről nem beszélve -, egyelőre még nem
teszik számunkra lehetővé a teljes szabadság megélését. Emiatt nem tudjuk
megélni a szeretet teljességét sem. Például a teljes elfogadást, az elvárás
mentességet a kapcsolatainkban. Másrészt, azért örültem nagyon, amikor a
tisztelet felmerült bennem, mert tudtam, hogy egy magasabb szintű
felelősségvállalásra van szükség az átalakuláshoz. Ahogy az Egyenrangúság másik
neve a Tisztelet, úgy a Tisztelet másik neve, Felelősségvállalás. A tisztelettel
így ez az igényem is kielégült. Mondhatom úgy is, két legyet sikerült ütnöm egy
csapással.
Tudod
még az is a „bajom” a szeretettel, hogy fenemód autonóm, és mivel tökéletesen
szabad nem engedelmeskedik parancsnak vagy akaratnak. Képzeld el például új
lakó költözik a házatokba vagy a közeletekbe, aki nagyon taszít téged. Mondjuk
össze is vesztetek már az első héten. Dönthetsz úgy, hogy szeretni fogod, de döntésből meg tudod ezt tenni? Persze megpróbálsz kedves lenni, attól ez még nem fog szívből
jönni. Márpedig
úgy vagyunk kitalálva, hogy érzés nélkül nem hiteles a szeretetünk, és emiatt nem
fog javulni a kapcsolatotok vagy csak nagyon felszínesen. Ha szétnézel magad
körül, sajnos rengeteg felszínes kapcsolatot találsz. A szeretet nem olyan,
amit akaratlagosan tudnánk működtetni. Van azonban valami, amit képesek vagyunk
akaratlagosan is működtetni, sőt tanulható, fejleszthető. Ez nem más, mint a
Tisztelet!
Az
a jó hírem számodra, hogy a tisztelet úgy működik, mint egy mágnes, automatikusan
bevonzza a szeretetet. Figyeld csak meg! Nem tudsz hosszabb távon úgy együtt
lenni valakivel, akihez tiszteletteljesen viszonyulsz, hogy ne jelenjen meg
először benned, majd a kapcsolatotokban is a szeretet, még akkor is, ha eleinte
utáltátok egymást. Persze itt a valódi tiszteletről beszélek. A helyzet az,
hogy az elnyomó struktúrájú társadalmi környezet, amiben élünk, a legnemesebb
eszméket is képes – a sajátos, 200 alatti attraktoraival – eltorzítani. Ismét
idézek Dr. Hawkins könyvéből:
„Az emberiség egészének tudati
szintje hosszú századokon keresztül a veszedelmes 190-es értéken stagnált,
majd az 1980-as évek közepén, amint azt láthattuk, hirtelen felugrott a reményt
keltő 204-es, majd később a 207-es értékre. Történelme során az emberiség most
először áll „szilárd talajon", ahonnan folytathatja a menetelést felfelé.
Az új reménynek ez az ígérete a lehető legjobbkor érkezett.”
Bár,
tehát már összességében 200 fölött járunk, ami bíztató, de az a társadalmi
modell, amiben még jelenleg is élünk jóval korábban keletkezett, így azt a
tudatossági szintet hordozza, ami őt létrehozta. A sok ellentmondásosság és
feszültség éppen abból adódik, hogy már nem felel meg jelenlegi tudatossági szintünknek
és pláne nem annak, ami felé törekszünk. Legalábbis egyre többen ébredezünk olyanok,
akik egy emberhez méltóbb társadalmat szeretnénk. Ennél fogva az, amit
általában tisztelet alatt érteni szoktunk, se nem egyenrangú, se nem felelősségteljes.
Szeretném
ezt egy példán keresztül megmutatni. Legtöbbször, amikor olyat mondunk, hogy
pl. „Szeretném, ha tisztelnéd a döntésemet!” Itt még nehéz eldönteni, hogy a
felkiált jel, óhajtó mondatot takar vagy felszólítót. Ez csak akkor derül ki,
ha nem fogadod el vagy ellene teszel a döntésének. Az
esetek döntő részében azonnal kiderül, hogy követelésről van szó, vagyis az
üzenet teljes tartalma valami ilyesmi: „Azt akarom, hogy behódolj a döntésemnek
a tekintélyem erejének elismeréseként vagy okán.” Ugye így már mennyire
nyilvánvaló a hatalmi struktúra beépülése a tudatunkba. Ezt számtalan helyen
megfigyelheted, például a sok kérésnek álcázott követelés ugyan így működik. Ha
ellenállsz, jön a retorzió, a büntetés vagy valamilyen megvonás. Az igazi
kérést éppen az különbözteti meg a követeléstől, hogy mondhatsz-e rá szabadon,
minden retorzió veszélye nélkül nemet vagy sem.
Az igaz Tiszteletet én így definiálom, és
Tiszteletteljességnek hívom:
Tiszteletteljesség az, amikor felelősséget vállalok saját egyetemes
emberi szükségleteimért, miközben elismerem a másik ember ugyanilyen elidegeníthetetlen
jogát saját szükségleteinek kielégítésére.
Ez azt is jelenti, hogy minden alkalommal, amikor
konfliktusba kerülök valakivel, készen kell álljak a konszenzus megtalálására.
Szükségesnek érzem a konszenzus jelentésének a
meghatározását is, mert alapvető jelentőségű az új paradigmánk működtetése
során. Egyenrangúságban úgy gondolom csak ez a döntéshozatal fogadható el. A
manapság leggyakrabban használt döntési mód a kompromisszum. Kompromisszum
esetén mindkét fél lemond valami értékéről, hogy a másik fél minimális
elvárását kielégítse. Így mind a ketten vesztesei is a megegyezésnek. Ez számunkra
már elavultnak tekinthető.
„A
konszenzus egy olyan csoportdöntés (melyet
némely tag esetleg nem érez a legjobbnak, de amellyel mind együtt tudnak élni,
melyet mindnyájan támogatnak, és amelyet egyikük sem ás alá), amely szavazás
nélkül született meg egy olyan folyamat eredményeképpen, melynek során az ügyek
teljes nyilvánosságot kaptak, minden tag úgy érzi, hogy kielégítő
meghallgatásra talált, ahol mindenkinek egyenlő hatalma és felelőssége van, és
a különböző szintű egyéni erény mentén való hatások, mint makacsság vagy
karizma, mellőzve lettek, tehát mindenki elégedett a folyamattal. A
közösségépítési folyamat igényli, hogy minden tag érzelmileg jelen legyen és
aktívan részt vegyen benne, hogy nyíltan, törődéssel és kölcsönös tisztelettel,
érzékenyen viszonyuljanak egymáshoz.
A csoporttagok legyenek önzetlenek,
pártatlanok, képesek arra, hogy kiüresítsék magukat, és birtokoljanak egy
paradox tudatosságot mind az emberek, mind az idő értékes voltáról, beleértve
azt is, hogy tudják, mikor kielégítő egy adott megoldás, mert abban a
pillanatban megállnak, és nem kezdik újratárgyalni a problémát addig, míg a
csoport ennek szükségességét meg nem állapítja.”
(A meghatározás szerzői joga a Valley
Diagnostic and SurgicalClinic of Harlingen, Texas, és a
FoundationforCommunityEncouragementé. Neveik említésével a fenti idézet
felhasználható továbbközlésre, a szerzői jog csak az érdemre vonatkozik. A
szerző hite és ismerete szerint ez a létező legjobb meghatározás a konszenzusos
döntésre.)
Amikor
tiszteletteljesen viszonyulok valakihez - és ez a valaki lehetek én magam is.
Sőt magammal érdemes kezdenem!
Akkor:
- Mindig
egyes szám első személyben fogalmazok, vállalva a véleményemet, érzéseimet,
vágyaimat, céljaimat, döntéseimet, még ha ez másoknak nem is tetszik.
- Őszinte
vagyok magamhoz és másokhoz. Nem hazudok!
- Megteszem,
amire képes vagyok saját testi és lelki jóllétemért, figyelembe véve mások
jóllétét is. Céljaimat senki kedvéért nem adom fel mindaddig, amíg jobbat nem
találok (nem kínál) helyette. Illetve, amíg meg nem bizonyosodok róla, hogy
célom vagy az eléréséhez használt eszközök károsak lehetnek másokra nézve.
Igyekszem, tőlem telhető körültekintéssel kitűzni a célomat, hogy az:
· Jó
legyen nekem.
· Jó
legyen a másiknak.
· Jó
legyen ma.
· Jó
legyen holnap.
Másokkal
kapcsolatban a tiszteletteljesség abban nyilvánul meg, hogy:
- Nem
bírálom, nem hibáztatom.
-
Nem gúnyolom.
-
Nem szégyenítem meg.
-
Nem várom el tőle, hogy megtegyen valamit, amit
önszántából, szívesen nem tenne meg.
-
Nem javítgatom, nem szerelem meg.
-
Nem segítem, hanem támogatom, ha kéri.
-
Nem bírálom felül a döntését.
-
Nem gátolom célja elérésében, még akkor sem, ha
nem helyeslem. Kivéve, ha másokra vagy önmagára veszélyt jelentene.
- Semmilyen
módon nem uralkodok rajta, csakis egyenrangúként bánok vele. A gyerekekkel is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése