Hogy a
gyakorlatban felelősséget tudjak vállalni a jólétemért, szükségleteim kielégítéséért,
megtanultam tudatosan kérni. Először is rögzítettem a tudatomban, hogy mi a
különbség a kérés és követelés között. Mint azt már korábban írtam a tiszta
kérésre nyugodtan lehet nemet is mondani. Egy nemmel persze nem ér véget a
párbeszéd, hiszen minden, a másiknak mondott nem mögött, ott van egy saját
igényemre mondott igen. Tehát, amikor a kérésemre nemet kapok, akkor sincs itt
a világvége. Ha van időm és türelmem – általában csupán e kettő hiánya állhat a
megoldás útjába – elvinni a párbeszédet odáig, hogy mindketten meghalljuk a
másik kielégítésre váró szükségletét, akkor mindig meglehet találni azt a módot,
hogy mindkettőnk szükséglete teljesüljön. Gyakran, az emberek kihagyják a
kérésüket mondanivalójukból, és csalódnak, ha válaszként nem azt kapják, amire
vártak. Aki az Erőszakmentes Kommunikáció folyamatát használja, az tudja, hogy
egy ajándékot jelent az, amikor elmondom a másiknak, mit szeretnék kapni tőle,
mivel járulhatna hozzá életem gazdagításához. Ez a kommunikációs modell, amit Dr. Marshall B Rosenberg amerikai
pszichológus dolgozott ki, a kapcsolatok és a konfliktusok megoldásán
túl egy együttérzésen és együttműködésen alapuló élet jövőképét vetíti elénk.
Azok az emberek, akik alkalmazzák, hamar megtapasztalják, hogyan alakítja át az
emberi érzékelés minden területét. A mély belső érzésektől, a mindennapi
kapcsolatokon át a világ egészét magában foglalóan.
Az
erőszakmentes kommunikáció másik metaforikus szereplője a zsiráf mellett a
sakál. Dr. Rosenberg a hagyományos tudatszintű kommunikációt, életellenes
kommunikációként definiálta, és a sakál figurájával személyesítette meg. Az
életidegen kommunikáció gyökere, Dr. Rosenberg szerint, az emberi természetről
vallott nézeteink több évszázada vagy inkább több évezrede kialakult
rendszerébe nyúlik vissza. Ezek a nézetek a velünk született gonoszságot és
tökéletlenséget hangsúlyozzák, és nemkívánatos természetünk megzabolázására a
fegyelmezésen alapuló nevelést hívják segítségül. Az ilyen nevelés kételyeket
ébreszt bennünk érzéseink és igényeink jogosságát illetően. Már igen fiatalon
megtanuljuk elvágni magunkat a bensőnkben zajló folyamatoktól. Az életidegen
kommunikáció egyszerre forrása és fenntartója a hierarchikus társadalomnak,
amelynek működése nagyszámú befolyásolható, szolgalelkű állampolgárt igényel.
Példák néhány
sakál módjára megfogalmazott kérésre, kategóriák szerint.
a. Azt mondják, amit nem akarnak, és nem azt,
amit akarnak: Ne zavarj!
b. Sejtetni engedik kérésüket, de nem fejezik ki
azt nyíltan: Meddig kell még rendet tennem utánad?
c. Olyat kérnek, ami nem teljesíthető itt és
most: Holnap moziba akarok veled menni!
d. Nem teljesíthető kérést fogalmaz meg: Ne légy
szomorú, fel a fejjel!
e. Nem mondja meg, pontosan mit kíván másiktól:
Azt akarom, hogy megérts!
f. Nem szól a kérés mögötti szükségletéről: Azt
akarom, hogy iskola után rögtön gyere haza.
g. Kérésnek álcázott követelés, mely nem tűri meg
a nemleges választ: „Légy szíves töröld le a táblát!
Ha sokszor
csapnak be bennünket kérésnek álcázott követeléssel, bizonytalanság és
bizalmatlanság alakul ki bennünk. Ott is parancsot hallunk, ahol kérnek. A
parancs sokféle bénító érzést válthat ki: utálat, félelem, bűntudat és szégyen.
Fontos a
pozitív fogalmazás: kéréseinket úgy fogalmazzuk meg, hogy abból egyértelműen
kiderüljön, mit kérünk a másiktól, amit itt és most megtehet, hogy
szükségleteink kielégüljenek. A
zsiráfnyelven megfogalmazott kérés egyik legfontosabb jellemzője, hogy a jelenre vonatkozik. Nem egy ködös
elvárást fogalmaz meg, hanem kapaszkodót nyújt a másik embernek: ha ezt
megteszed, akkor máris megtettél nekem valamit, amivel gazdagítottad az életem.
Nem vagyunk ahhoz szokva, hogy a jelenben éljünk, és tudatosan arra figyeljünk,
mire szeretnénk választ kapni attól, akivel éppen beszélünk. Ez azért van, mert
a valóvilágban az emberek egymáshoz beszélnek, nem pedig egymással.
Például:
Ha megértésre van szükségünk: „Visszamondanád nekem, hogy mit hallottál tőlem?”
(Mindig a közlő
fél felelőssége, hogy megértsék az üzenetét. Kéréseinknél különösen fontos,
hogy megbizonyosodjunk, érthető volt-e az, amit kifejeztünk. Ez biztonságot
jelent mindkettőnknek, mert minimalizálja a félreértés lehetőségét és segíti a
kapcsolódás fenntartását a párbeszéd folyamatában.)
Ha őszinteségre
vágyunk: „Megmondanád, mit érzel azzal kapcsolatban, amit elmondtam?”
A fent felsorolt példákra a zsiráf megfogalmazás
az alábbi lehet:
a) Nagyon érdekel, amit most nézek, és szeretném,
ha várnál, amíg befejeződik, és aztán kérdeznéd meg tőlem, amit akartál.
b) Csalódott vagyok, ha maradék ételt találok az
asztalon, mert szeretném, ha a rend iránti igényemet tisztelnék. Ezért
szeretném, ha minden étkezés után rendet raknál magad után. Megmondanád, hogy
hajlandó vagy ezt megtenni?
c) Mondd meg nekem, hogy akarsz-e moziba jönni
velem holnap!
d) Szívesen megosztanám veled, én hogy szoktam az
ilyen rossz kedvemből kimászni. Érdekel?
e) Mondd el nekem, mit hallottál most tőlem!”
f) Ünnepi ebédet készítek holnapra, és szeretném,
ha együtt ebédelnénk. Ezért szeretném, ha egyenesen haza jönnél az iskola után.
Megtennéd?
A parancsok elkeseredettséget váltanak ki, mert mindanyiunknak szükségünk van autonómiánk tiszteletére. A parancsokra a válasz valószínűleg egy „NEM” vagy egy behódoló „IGEN”, amit a büntetéstől vagy a visszautasítástól való félelem, a bűntudat vagy a szégyen motivál. Nagy árat fogunk fizetni mindketten érte. Egy zsiráf mindig meggyőződik arról, hogy kérését a másik akarja-e teljesíteni, és ha „NEM” választ kap, akkor azt nem veszi elutasításnak, hanem meghallgatja a másik érzéseit és szükségleteit: „Nem örülsz a kérésemnek, mert magad akarod eldönteni, hogy mit és mikor csinálsz?” A zsiráf azt szeretné, ha mások élvezettel teljesítenék a kérését, és nem azért, mert nem merik visszautasítani. A zsiráfok ragaszkodnak ugyan a kéréseikhez, de figyelembe veszik a másik szükségleteit is.
Amikor
tiszteletteljesen viszonyulok a másikhoz, akkor csak az elfogadható számomra, ha
belső motivációból teszi meg, amit kérek. Egy gyorsan rávágott igen hallatán
rákérdezek, hogy ezt most átgondolta-e, és valóban örömmel teljesíti-e a
kérésemet.
Két kérdés, ami segít a szándékom
tisztázásában:
1) Mi az, amit
szeretnék, hogy a másik megtegyen (másképp tegyen), a helyett, amit éppen
csinál?
- Többnyire csak ezzel a kérdéssel törődünk,
és így könnyen válunk erőszakossá, szándékunk ellenére is. Ezért nagyon
fontos a második kérdés megválaszolása!
2) Milyen
indítékok vezessék őt kérésem teljesítéséhez?
- Életidegen indítékok:
a. Engedelmesség: Saját
szükségleteimről való lemondás árán nyerni el mások jóindulatát.
b. Szemrehányás, szégyen,
büntetés elkerülése.
c. Félelem attól, hogy
másoknak fájdalmat okozok (bűntudat csapdája).
d. Félelem a
visszautasítástól (szeretetet venni, mások kedvére tenni).
- Életet gazdagító indíték:
Belső motiváció: A másik pontosan „látja”,
érti milyen értékkel - kielégített szükségletünk és ehhez kapcsolódó jó
érzésünk - gazdagíthatja életünket. Ez számára is érték, hiszen kérésünk
teljesítése által megélheti saját együttérzését, jóindulatát, azt a felemelő
érzést, hogy képes hozzájárulni mások életének gazdagításához, ezért teljes
szívvel akarja megtenni.
Emberi minőségünk alapvető sajátossága az,
hogy legnagyobb örömforrásunk az, amikor hozzájárulhatunk valaki életének
gazdagodásához, szebbé tételéhez. Amikor
szívtől szívig történik az adás, ajándékozás, nem lehet tudni, ki kap és ki ad.
Mindketten adunk is és kapunk is.
Ruth
Bebermeyer, „Givento” című dalában így ír erről:
Akkor a
kapom a legtöbbet tőled, amikor te a legtöbbet fogadod el tőlem. Amikor
megérzed az örömömet, hogy adhatok neked, és tudod, hogy amit én adok, nem
azért adom, hogy adósommá tegyelek, hanem hogy megéljem a szeretetet, ami tőled
árad felém.
Az ajándék
könnyed hálával történő elfogadása talán a legnagyobb adomány. Nincs mód arra,
hogy a kettőt szétválasszam. Amikor adsz nekem valamit, akkor te az elfogadást
kapod tőlem. Amikor elfogadod tőlem, akkor érzem, hogy milyen sokat kaptam.
Igen,
ilyen minőségű együttműködést, kapcsolódást szeretnék az életem minden szereplőjével!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése